Kouvolan kunnantyöntekijäin ammattiyhdistys JHL ry 096:n historiaa

Kouvolan kunnantyöntekijäin ammatttiosasto KTV ry 096 perustettiin helmikuun toisena päivänä 1946. Alkuvuosina KTV:llä oli vain yksi yhdistys Kouvolassa. 1960-luvulla yhdistys jakautui kahtia; tunti- ja kuukausipalkkalaisten yhdistyksiin.

Alun perin yhdistyksemme perustetiin jäsenistön edunvalvonnan vuoksi. Toiminta-ajatuksena  oli juuri edunvalvonta, paikalliset työehtosopimukset, koulutus ja yhteydet paikallisiin yhdistyksiin.

Yhdistyksemme toiminta on ollut vilkkaimmilllaan 1980-luvun alkupuolella. Jäseniä silloin oli yli 300. Toiminta oli erittäin vilkasta. Varsinkin vapaa-aikatoimikunta järjesti jäsenistölle paljon erilaisia aktiviteetteja.

Joulukuun 12. päivänä 1996 KTV muuttui JHL:ksi. Näin myös yhdistys 096 muuttui JHL:ksi.

Paikallista edunvalvontaa vahvistamaan perustettiin Kouvolan kunta-alan yhteisjärjestö JHL ry osasto 932. Yhteisjärjestön toimintaan  voi tutustua sen omilla kotisivuilla.

JHL ry 096:n toiminta on ollut kaikenkaikkiaan ansioitunutta; siitä esimerkkinä valtakunnallisestikin merkittävä SAK:n Kultainen Ansiomerkki on myönnetty toimijalle.

Osasto 096 aktiivisuudesta voi vielä mainita eläkeäiset, joilla on vielä vahva ay- palo päällä. He toimivat "Ukko-Tuuma" saralla ja kokoontuvat muistelemaan menneitä. Näiden vireään eläkeläistoimintaan pääsee mukaan ilmoittautumalla Matti Lautalalle p. 0405475295.

Nykyään osasto 096:n toiminta- ajatukset ovat pysyneet samoina, kuin 1946 yhdistystä perustaessa, aika on vain muuttunut.

Yhdistyksemme on tukenut työväenlaulutoimintaa. 1983 KTV osasto 096 perusti Kouvolan työväenlaulusekakuoron. Nykyisin kuoro toimii kansalaisopiston alaisena omana yhdistyksenä. 21.4.2013 KOUVOLAN TYÖVÄENSEKAKUOROLLA  on 30-vuotis juhlakonsertti Upseerikerholla.